Blogger Layouts

Grab A Button

Saturday, September 8, 2012

Aurat yang bukan sekadar sehelai rambut (entry U gegurl )


Aurat yang bukan sekadar sehelai rambut (entry U gegurl )




Surah al -ahzab ayat 59:…” hendaklah mereka menutupkan jilbabnya (sejenis kain yang longgar yang dapat menutup kepala,”wajah” dan dada ) keseluruh tubuh mereka. Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali sehingga mereka tidak diganggu….”

Dari ayat ini jelas menunjukkan bahawa allah mahukan kita menutup dimana letaknya suatu perkara yang mana dapat meningkatkan nafsu lelaki… (wajib)

Tapi korang  jangan silap jangan tutup aurat dada, badan kaki dan seluruh badan , tapi mase jalan lenggang lenggok, tengok lelaki ensem… amboi tak kelip-kelip(peringatan untuk diri juga) cakap macam dilunak-lunakkan (menggoda)  terutamanya dengan lelki yang bukan muhrim . bukan pe sebenarnye perempuan ni normalnya mudah tertarik  bukan perempuan je lelaki pun suke pada kecantikan sehingakan leka .. nauzubillah… sama-sama kita perbaiki diri .. aku bukan pe sbb lepas baca Anis 181 punye yg mana menerangkan “PEMBAWAAN DIRI JUGA AURAT WANITA”yang mana gaya badan atau BODY LANGGUAGE..

Almaklumlah kite kdng2 dudk sesame kita ( grl n girl) lupa seronok sangat cerita sampai ketawa x hengat nak dijadikan kes… hilang semua rase malu … pandangan manusia x yah jadi cerita lah memang ape lah pompuan ni cantiq tutup sane tutup sini tapi gelak nauzubillah… mane malu yang sepatutnya jadi TANDA IMAN kita????Benda yang Nampak remeh tapi tanpa kite sedar pandangan ALLAh sudah semakin berubah pada kita ..

So dari majalah ni die ade bagi TIP PEMBAWAAN DIRI MUSLIMAH DIPUJI AGAMA:

1)selalu tundukkan pandangan
-tunduk bukan maksudnya sampai langgar tiang.. jaga pandangan pada yang haram…tengah jalan tu tengok lah jalan … sebab firman allahswt: “katakanlah kepada wanita yang beriman’”hendaklah mereka menahan pandangannya”. (surah an-nur 24:31)

2)tidak bergaul bebas antara lelaki dan perempuan
Maksudnya.. lepak x tentu pasal secara melampau…tapi sekarang mang dah berleluasa.. :’( takut sangat ta mampu elak doakan saya moga mampu elak perkara sedemikian ..

3) sentiasa menjaga kewibawaan diri
-janganlah gedix sangat depan lelaki bikan ajnabi..
-sebab cantik nya seorang wanita bila dia berkeadaan semula jadi dan bukan sengaja membuatkan diri agar kelihatan cantiq ble kat dpan org ramai.

4)ta boleh pakai minyak wangi kuat-kuat..
Tau x rasullullah saw bersabda jika wanita mengenakan bau bauan yang kuat pastu pergi ke krumunan org, maka dia telh berbuat demikian  dan demikian , iaitu zina (riwayat  Abu dawud)
-pakailah sekadar hilangkan bau badan dan awk je yg bau k

5) tidak meniru gaya bahasa dan alunan bicara golongan tidak dipuji agama
-suka2 membawa duka

6) Action speak s louder than words…
Org yg banyak ilmu x semestinya tau cara atau komunikasi yg betul..

Jadi beringatlah bukan aurat itu sekadar seluruh tubuh tapi cara kita bawa diri kita kat hadapan the others juga.. aurat
Mari sma2 kite perbetul diri insyaallah buka untuk padangan manusia tapi pandangan ALLAH swt.. AMin…..

1 comments:

Sya Chot .. said...[Reply to comment]

Nice sharing yer :)

chot turun pdang ke sini..follow sini,follow back if u dont mind?salam kenal

Post a Comment

tima kasih cbb komen.. teruskan bcer ea